Thursday 29 September 2011

Romania si Fotbalul

E o vorba de prin batrani care spune ca romanu' e cel mai bun antrenor si ca se pricepe cel mai bine la fotbal. Desi pare un cliseu, am decis sa incep cu el ca se potriveste destul bine in contextul evenimenteleor de pana acum.
O sa imi spun si eu parerea despre ce se intampla. Desi si eu sunt de acord ca sunt lucruri necurate in fotbal, o sa va prezint si parerea mea. Tot ce spun aici sunt pur si simplu opiniile mele, nu am nici un fel de dovezi sa le demonstrez, este doar ceea ce gandesc eu despre ce se intampla in fotbalul romanesc. Nu am sa dau nume, tocmai pentru ca nu am dovezi si pentru a nu a duce nici o lezare de nume a vreunui conducator de la noi din tara.
Pentru inceput va spun ca eu sunt rapidist. Mereu am fost. Mereu voi fii.

Desi toata lumea isi indreapta privirea asupra arbitrilor, manariile din fotbalul romanesc nu se fac cu arbitri. Cel putin alea mari. Ci se fac "din casa". Scopul unui club, al unui finantator, indiferent cine este el si ce zice, este de a face profit. Cum se poate face profit din fotbal la noi in tara? din punctul meu de vedere sunt dor 3 (trei) posibilitati:
1. De la UEFA
2. Din sponsorizari
3. Din PARIURI

1. De la UEFA.

Aici este simplu de dedus: echipa joaca bine, ajunge in fazele superioare ale competitiilor europene, atunci UEFA da bani cluburilor respective. Ca sa ajungi sa joci in competiitle UEFA (Europa League sau Champions League) trebbuie sa termini pe un loc fruntas in campionatul intern sau sa castigi o competitie secundara (de. ex. Cupa).

Pentru banii din UEFA in general se lupta cluburile categorisite drept "Mari". fiecare incearca sa prinda ceva din cascaval. In general, competitia pentru primele locuri este relativ curata. Voi reveni cu precizari mai incolo in articol.

2. Din Sponsorizari

Daca o echipa isi face un renume in tara in care joaca, si castiga destul de des meciuri, presteaza un fotbal frumos si din cand mai castiga si cate un trofeu, atunci atrage sponsori. Acesti sponsori platesc bani destui de frumosi pentru a fi in prin plan. De cele mai multe ori, banii din sponsorizari nu sunt de ajuns sa tina o echipa pe linia de plutire.

3. Din Pariuri

Din cauza pariurilor, in opinia mea, se fac cele mai multe blaturi, manarii, smecherii din campionatul nostru. De ce? pentru ca un sezon in care pariezi cum trebuie, poti sa castigi mai multi bani decat iti poate da UEFA.

Am spus mai sus ca, cele mai multe bllaturi se fac din "casa" si nu prin arbitrii. De ce? Pentru ca daca vrei sa faci o surpriza pe piata pariurilor trebuie sa pierzi nu sa castigi. Si cel mai usor e sa castigi cand iti masluiesit proprii jucatori. Ei nu vor da nimic din casa, pentru ca au si ei cotele lor din castiguri.

Sa va explic cum functioneaza, in opinia mea combinatia cu pariurile.

In timpul campionatului e simplu: ai o etapa in care ai meciuri cu favorite certe. Atunci cineva, un conducator, o mana dreapta a unui conducator, cineva din anturajul conducatorului, pariaza ca echipa data ca si favorita certa pierde. Si ce sa vezi? fix in acea zi jucatorii practica un fotbal de proasta calitate, nu le ies pasele, mingiile ajung emreu in contra-timp la atacanti, aparatori gafeaza ca in curtea scolii, etc, etc. Si uite asa, desi echipa ta pierde si conducatorii pozeaza mereu in victime, ei au foarte mult de castigat. Acum nu va ganditi ca cineva face proastele greseli sa parieze in Romania. Banii din pariuri se fac in strainatate, in tari cat mai indepartate. Asta pentru ca nimeni de la noi de la parchet nu o sa se duca pe acolo sa-i intrebe pe cei de la casele de pariuri despre cutarescu. Si daca trimiti mai multi oamnei cu diverse sume de bani, mai mari sau mai mici, nici nu trezesti suspiciuni. Uite asa ai castigat o groaza de bani, si mereu cineva apare la tv si incepe sa se planga ca echipa lui e furata, ca arbitrii inchid ochii, etc etc.

Investitiile facute in jucatori sunt scoase in foarte scurt timp, prin astfel de pariuri. In fiecare vara, in perioada de mercato, sunt anuntate transferuri bomba, noul Hagi a ajuns la echipa X, noul Popescu la echipa Y, noul Mutu joaca la juniori echipe W etc. Majoritatea sunt jocuri de culise. Aceste declaratii sunt facut doar cu scopul de a cota echipele respective drept mari favorite la titlu si atunci cand joaca cu o echipa mai slab cotata sa poate avea cote mai bune la pariuri.

Pentru banii de la UEFA lucrurile stau un pic mai diferit. Acolo nu prea ai cum sa rezolvi ceva din "Casa". Ca sa ajungi pe podium trebuie sa faci miscolatii cu oameni sus-pusi, sa le dai si lor partea leului (in functie de competitie etc). Daca vrei banii din Champions League, fiecare om din conducerea forului isi va cere partea ca sa ajute. Asa se intampla acum cu arbitrii. Toate discutiile legate de arbitraj cu siguranta nu se fac inaintea partidei sau cu 2 etape inainte. Ele se fac inainte de inceperea campionatului. Sunt sigur ca s-a spus prin ziare este adevarat: Campioana se decide la inceput. Cat se poate de corect. Dar asta s-a intamplat doar in anii in care noi am avut o echipa care accede direct in grupe. Pentru ca doar atunci ai garantia ca UEFA iti va da banii.

Repet, din nou si inca o data (pleonastic vorbind): tot ce am spus aici sunt strict parerile mele, ideile mele, nu am nici o dovada. Tocmai de aceea nu am folosit nici un nume de club (desi este foarte usor de dedus la cine m-am gandit)

Nu va doresc decat sa fiti sanatosi si cuminti, sa nu faceti prostii!

Dieggo

No comments:

Post a Comment